suomen apteekkariliitto

Tehtävämme

Kehitämme apteekkeja terveydenhuollon tueksi. Luomme edellytyksiä laadukkaaseen ja kannattavaan apteekkitoimintaan. Huolehdimme jäsentemme edunvalvonnasta ja tarjoamme arvoa tuottavia jäsenpalveluita.

Visiomme 2030

Apteekit ovat arvostettu ja saumaton osa terveydenhuoltoa. Apteekit turvaavat toimivan lääkehuollon ja laadukkaat apteekkipalvelut – maanlaajuisesti, vastuullisesti ja kannattavasti. Apteekkijärjestelmä pohjautuu proviisoriomistukseen.

Lupauksemme

Yhteiskunnalle

Olemme luotettava toimija, joka tukee apteekkialan kehittämistä yhteiskunnan ja kansalaisten hyväksi. Edistämme lääkehoidon ja lääkehuollon laatua ja vastuullisuutta sekä huoltovarmuutta. Tuotamme luotettavaa tietoa päätöksenteon tueksi.

Jäsenille

Vastaamme jäsentemme edunvalvonnasta kannattavan ja laadukkaan apteekkiliiketoiminnan edellytysten turvaamiseksi. Tarjoamme vaikuttavia ja jäsentemme tarpeisiin vastaavia palveluita. Vahvistamme jäsentemme kykyä vastata apteekkialan muutoksiin.

Apteekkarit ovat yrittäjiä

Tärkeimmät tavoitteemme ovat proviisoriyrittäjyyteen perustuvan apteekkitoiminnan kehittäminen muun terveydenhuollon ja hyvinvointialueiden tueksi sekä huolehtiminen apteekkien toimintaedellytyksistä. Apteekkien tehtävien ja toimintaedellytysten pitää olla tasapainossa.

Apteekkariliiton jäseniksi voivat liittyä proviisorit, joille Fimea on myöntänyt apteekkiluvan. Lähes kaikki Suomessa toimivat apteekkarit ovat Apteekkariliiton jäseniä. Liiton aktiivijäsenyys päättyy, kun apteekkilupa lakkaa olemasta voimassa.

Risto Kanerva, Espoon Tapiolan apteekki (pj)
Sari Westermarck, Karkkilan apteekki (1. varapj)
Risto Holma, Helsingin Lauttiksen apteekki (2. varapj)

Marli Andersin, Kannonkosken apteekki
Timo Auvinen, Vihdin 1. apteekki
Ahri Hirvonen, Joensuun 4. apteekki
Anu Ikonen, Valtarin apteekki
Lenita Jokinen, Turun Runosmäen apteekki
Helena Keski-Hynnilä, Helsingin Munkkivuoren apteekki
Susanna Kohtanen, Evijärven apteekki
Anne Lehtonen, Sastamalan apteekki
Harri Ovaskainen, Sotkamon apteekki
Juho Pietilä, Helsingin Pakilan apteekki
Anu Rasi-Leskinen, Sulkavan apteekki
Kirsi Rosenqvist, Nummelan Uusi apteekki
Anu Töyräs, Kärsämäen apteekki

Jaamme hallinnoimastamme Pro Farmasia -rahastosta vuosittain apurahoja farmasian ja apteekkitoiminnan tutkimuksen edistämiseen. Apuraha myönnetään hakemusten perusteella yhdelle tai useammalle tutkijalle/tutkimusryhmälle. Seuraava hakukierros on vuonna 2025.

Tuemme demokratiaa osallistumalla puolueiden eduskunta- ja aluevaalien varainkeruuseen tarkoitettuihin seminaareihin ja muihin varainkeruutilaisuuksiin. Aluevaaleissa emme tue yksittäisiä ehdokkaita. Emme myöskään osallistu puolueiden lähiyhteisöjen tukemiseen, emmekä anna vaalitukea kunta-, europarlamentti- tai presidentinvaaleissa.

Periaatteenamme on, että puolueita ja ehdokkaita kohdellaan tasapuolisesti. Kaikista puolueista tai kaikkien puolueiden ehdokkailta emme ole saaneet seminaarikutsuja tai varainkeruupyyntöjä.

Pyydettäessä osallistumme puhujina varainhankintaseminaareihin.

Tytäryhtiömme tai muut määräysvallassamme olevat yhteisöt eivät ole osallistuneet puolueiden tai vaaleissa ehdolla olevien henkilöiden tukemiseen millään tavoin.

Voimassa olevat säännöt on hyväksytty liiton syyskokouksessa 28.11.2016 ja ne on hyväksytty Yhdistysrekisteriin 6.6.2017.

Voit lukea vuoden 2023 tapahtumista vuosikatsauksestamme.

Avoimuusrekisteri

Olemme avoimia

Toimimme vastuullisesti jäsentemme edunvalvojina ja teemme yhteistyötä vaikuttajien ja päättäjien kanssa. Raportoimme toimintamme avoimuusrekisteriin.

Tytäryhtiömme

Apteekkariliitolla on neljä tytäryhtiötä, jotka täydentävät liiton palveluvalikoimaa apteekeille.

Farmania

Farmania tarjoaa henkilöstövuokraus- ym. palveluita apteekeille, lääketeollisuudelle ja terveysalan yrityksille. Yhtiö työllistää noin 250 lääkealan ammattilaista ympäri Suomea.

Medifon

Medifon on apteekkien oma tukkukauppa, jakelija ja maahantuoja. Yhtiö jakelee omat ja jakelupäämiestensä tuotteet Espoossa sijaitsevasta jakelukeskuksestaan koko Suomen alueelle. Medifon vastaa Apteekkariliiton jäsenapteekkien oman APTEEKKI-tuotesarjan tuotteiden hankinnasta, jakelusta ja markkinoinnista.

Pharmadata

Pharmadata on apteekkialan tietojärjestelmiä ja tietoliikenneratkaisuja tuottava yritys. Sen tuotteita ovat apteekkijärjestelmät pd³, Omapd, Apteekkiverkko ja muut pd-tuotteet. Pharmadata tarjoaa lisäksi Service Desk -palveluita, ohjelmistokoulutusta, projekti- ja apteekkikohtaisia palveluita sekä automatisoituja laskutuspalveluita.

PharmaPress

PharmaPress on viestintä- ja kustannusyhtiö, joka tuottaa Apteekkariliitolle ja liiton jäsenille laadukkaita ja vaikuttavia viestintäpalveluita. Yhtiö kustantaa ja julkaisee Apteekkari-, Terveydeksi!- ja Meidän APTEEKKI -lehtiä. Yhtiö tuottaa myös täydennyskoulutusta ja järjestää alan tapahtumia.

Ota yhteyttä!

Tuliko mieleen kysymyksiä? Autamme mielellämme!