Farmaseutti vastaa apteekin asiakkaan kysymyksiin.

apteekin ammattilaiset

Apteekin henkilökunta apunasi

Apteekissa palvelee joukko terveydenhuollon ammattilaisia, joilta asiakas saa aina apua ja neuvoja lääkkeistä, itsehoidosta ja terveydestä, ilman ajanvarausta ja maksua.

Aina asiakkaan parhaaksi

Pitääkö lääke ottaa ruoan kanssa? Kauanko sen vaikutus kestää? Voiko siitä tulla haittavaikutuksia?

Lääkkeistä herää usein paljon kysymyksiä, mutta ei yhtään tyhmää. Jos jokin asia askarruttaa lääkkeissä tai itsehoidossa, kannattaa kysyä apua apteekin ammattitaitoiselta henkilökunnalta.

Apteekin henkilökunta toimii aina asiakkaan parhaaksi, eikä ohjaa tarpeettomaan lääkkeiden käyttöön. Välillä oikea hoito on lääkkeetön hoito.

Apteekin henkilökunta

Apteekissa työskentelee

Apteekki löytyy melkein jokaisesta Suomen kunnasta ja palvelua saa kattavasti myös verkosta. Apteekeilla on yli 60 miljoonaa asiakaskäyntiä vuodessa. Tätä joukkoa ympäri Suomea palvelee yhteensä

apteekkaria

farmaseuttia

proviisoria

teknistä työntekijää

Lähde: Suomen Apteekkariliitto

Apteekissa työskentelee monta osaajaa

Apteekkari, proviisori, farmaseutti, tekninen apulainen... Ota selvää, mistä apteekin ammattilaisten työpäivä koostuu.

Apteekkari on yrittäjä, joka on henkilökohtaisesti vastuussa alueensa lääkehuollosta ja –turvallisuudesta.

Hänen vastuullaan ovat henkilökunnan ammatillisen osaamisen ja asiakaspalvelun kehittäminen sekä yrityksen talous ja johtaminen.

Apteekkarin tehtäviin kuuluu olennaisesti myös moniammatillisen yhteistyön edistäminen alueen muun terveydenhuollon kanssa.

Apteekkari on koulutukseltaan proviisori.

Proviisori toimii apteekissa esihenkilönä. Hän palvelee asiakkaita yhdessä farmaseuttien kanssa ja on yleensä vastuussa asiakaspalvelun sujumisesta ja henkilökunnan ammatillisen osaamisen kehittämisestä. Proviisori osallistuu apteekin arjen johtamiseen yhdessä apteekkarin kanssa.

Proviisori on farmasian alan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Farmaseutti on lääkkeiden ja lääkehoidon asiantuntija. Farmaseutti neuvoo asiakkaita lääkkeiden - myös itsehoitolääkkeiden - oikeassa ja turvallisessa käytössä ja hoidon toteutuksessa.

Farmaseutit tekevät yhteistyötä myös esimerkiksi hoivakotien kanssa. Lääkkeiden koneellisessa annosjakelupalvelussa farmaseutti tilaa asiakkaille lääkkeet valmiissa annospusseissa aina kahdeksi viikoksi kerrallaan. Samalla farmaseutti tarkistaa lääkityksestä yhteisvaikutukset ja lääkkeiden oikeat ottoajankohdat.

Farmaseutti on farmasian alan alemman korkeakoulututkinnon suorittanut laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Lääketeknikot ja muu apteekin tekninen henkilökunta huolehtii lääkkeiden tilaamisesta, lääkevarastosta ja monista muista asiakkaalle näkymättömistä tehtävistä. Lisäksi esimerkiksi apteekin laskutukseen, markkinointiin, somistamiseen ja kampanjoihin liittyvät tehtävät ovat usein teknisten työntekijöiden vastuulla. Apteekeissa saatat kohdata hänet myös apteekin kassalla.

Monissa apteekeissa työskentelee myös merkonomeja, kosmetologeja ja sairaanhoitajia.

Apteekin työntekijöiden palkkaus riippuu tehtävästä. Keskipalkat ovat:

• Farmaseutti noin 3 200 €/kk, vastavalmistunut noin 2 528 €/kk
  • Proviisori noin 4 600 €/kk, vastavalmistunut noin 3 665 €/kk
  • Lääketeknikko noin 2 200 €/kk, vastavalmistunut noin 1 843 €/kk

ammattilaista palvelee Suomen apteekeissa.

Lähde: Suomen Apteekkariliitto

Tule mukaan apteekin ammattilaisten joukkoon

Töihin apteekkiin?

Kiinnostuitko työmahdollisuuksista apteekissa? Voit tutustua auki oleviin työpaikkoihin.

lue lisää Apteekkari.fi:stä

Lue Apteekkari-lehden tuoreimmat uutiset apteekkityöstä ja sen kehityksestä.